Η άλλη όψη της κατάληψης

by mindhuntress



Μετά από δημοκρατικές, θα έλεγα, και επώδυνες διαδικασίες αποφασίσαμε και εμείς, αισίως, να καταλάβουμε το σχολείο μας!Πώς έγινε αυτό; Όλοι οι μαθητές συμμετείχαν σε μία ανοιχτή ψηφοφορία όπου λίγοι περισσότεροι από τους μισούς τάχθηκαν υπέρ της κινητοποίησης και μόλις σήμερα ξεκίνησε η κατάληψη του μισού όμως κτιριακού συγκροτήματος λόγω του ότι συστεγαζόμαστε με ακόμη ένα λύκειο. Παρόλο το γεγονός, η διαμαρτυρία διεξάχθηκε ομαλά...γιατί διαμαρτυρία δε σημαίνει βανδαλισμός ούτε καταστροφή αλλά περιφρούρηση αναφαίρετων δικαιωμάτων...

Επειδή λοιπόν ένα απ' αυτά τα αναφαίρετα δικαιώματα του ανθρώπου αποτελεί η εκπαίδευση, δώσαμε στο ζήτημα τη δέουσα προσοχή και οργανώθηκε, μεταξύ άλλων, ένας διάλογος μεταξύ καθηγητών, εκπροσώπων της μαθητικής κοινότητας και του συλλόγου γονέων και κηδεμόνων. Μπορώ να πω πως ήταν μια από τις πολύ καλές ευκαιρίες για να αποδείξουμε εμείς οι μαθητές την ωριμότητά μας, μερικοί καθηγητές την αδιαφορία τους και μερικοί άλλοι την προοδευτικότητα τους.
Γενικότερα βέβαια θα ήθελα να αναφερθώ στην κατάληψη ως τρόπο αντίδρασης που δεσμεύει τα μυαλά των μαθητών. Δεν είναι δυνατόν να κολλάμε μόνο σε αυτήν ενώ σήμερα διαθέτουμε τα μέσα και ως άτομα και ως κοινωνία για να κάνουμε κάτι πιο δημιουργικό και φιλελεύθερο(το να αφήνεις πχ έξω τους καθηγητές από το χώρο του σχολείου μόνο φιλελεύθερο δεν είναι).
Μήπως πρέπει να σκεφτούμε πιο σοβαρά την παιδεία μας; Μια κατάληψη ποτέ δεν είναι αρκετή και με μία κατάληψη δεν πρόκειται να επιτευχθούν οι υψηλοί στόχοι, αν πρώτα δε λυθούν τα προβλήματα της συνεργασίας μεταξύ μαθητών, καθηγητών και γονιών. Όταν υπάρχουν περιπτώσεις εκπαιδευτικών που χαρακτηρίζουν τους αγώνες των μαθητών για τα δικαιώματά τους παράνομους, τότε πως θα μπορέσουμε να επιτύχουμε τον κοινό στόχο, την αναβάθμιση της παιδείας; Αν οι ίδιοι οι εκπαιδευτικοί συγχέουν την έννοια της κομματικοποίησης με αυτήν της πολιτικοποίησης, τότε πως να μην αποτελέσουν κριτήρια αλλαγής του εκπαιδευτικού συστήματος τα οικονομικά και πολιτικά συμφέροντα της εκάστοτε κυβέρνησης? Όταν μιλιταριστικοί θεσμοί προωθούνται στα πλαίσια μιας δήθεν πνευματικής καλλιέργειας, πού χώρος για δημιουργικότητα;

Η κατάληψη, ναι, είναι προϊόν αυτού του εκπαιδευτικού συστήματος το όποιο δεν παίρνει από λόγια, παρα μονάχα από ερπύστριες και χακί...Μαθαίνει στους μαθητές ότι η κατάληψη είναι παράνομη και φυσικά ένας δήθεν συγκαλυμμένος τρόπος να χάσουν μάθημα. Αν τα σχολεία φρόντιζαν να αναπτύξουν και τις υπόλοιπες δεξιότητες των παιδιών τότε οι αντιδράσεις θα ήταν διαφορετικές, αποτελεσματικές...Μα τι λέω; Εδώ μιλάω για ένα ιδανικό σχολείο, ένα σχολείο όπου θα χαιρόσουν την κάθε ημέρα!!!

Comments

7 Responses to " Η άλλη όψη της κατάληψης "

Δυο καθηγητές..... said... 6.11.07

Σήμερα το 1ο Λύκειο Νάουσας πέρασε μια από τις πιο εποικοδομητικές του ημέρες. Ακούστηκαν πάνω από όλα οι απόψεις σας και δώσατε την ευκαιρία να προβληματιστούν πολλοί από εμάς.Εγώ θέλω να επικεντρωθώ σε μια φράση που ακούστηκε: "Γυρίζοντας από το σχολείο στο σπίτι αναρωτιέμαι τί έμαθα σήμερα στο σχολείο και απαντώ ΤΙΠΟΤΑ!" Θα ήθελα να ξέρετε πως το ίδιο αναρωτιόμαστε και εμείς πολλές φορές: "Τί έδωσα σήμερα στα παιδιά;ΤΙΠΟΤΑ!" Γιατί δυστυχώς όλοι είμαστε "δεμένοι" στην ύλη, στα διαγωνίσματα, στη συσσώρευση άχρηστης πληροφορίας και όχι γνώσης! Λοιπόν, το κείμενο αυτό μας συγκίνησε, καθώς και η παρουσία σας σήμερα. Ελπίζω και οι υπόλοιποι να συμμερίζονται τις απόψεις σας και να μη σας αφήσουν μόνους! Οι απόψεις σας και η στάση σας στο ρόλο του σχολείου είναι και στάση ζωής! Να ξέρετε όμως πως είστε τυχεροί που βρίσκετε σε ένα σχολείο που σας δίνει την ευκαιρία να μιλήσετε! Υπάρχουν σήμερα σχολεία που λειτουργούν υπό το κράτος του φόβου και της τιμωρίας.

fisherman said... 7.11.07

Η κατάληψη των σχολείων έχει ξαφύγει από τα στενά όρια της διεκδίκησης κάποιων αιτημάτων. Αποτελεί πλέον έκφραση της απαξίωσης των μαθητών προς το εκπαιδευτικό σύστημα. Κακοπληρωμένοι καθηγητές άθλεια σχολεία κτλπ.
Πρέπει όμως να κάνουμε κάτι διαφορετικό γιατί ο συγκεκριμένος τρόπος έκφρασης έχει πλέον ξεπεραστεί. Πρέπει έχείς τα παιδιά να πιέσετε γωνείς και καθηγητές να συμμετέχουν σε κάτι ποιό συλλογικό και οργανωμένο. Μην τους αφήσετε όμως να σας κουκουλώσουν.

ΥΓ Αποτέλεσμα κακής παιδείας είμαι και εγώ ... Σχολείο, Πανεπιστήμιο, Master of philosophy (Mphil) και όμως ΑΠΕΡΙΓΡΑΠΤΑ!!!! ανορθόγραφος...

mindhuntress said... 7.11.07

Αγαπητέ fisherman,
οπως εγραψα και στο post η κατάληψη είναι προϊόν του ίδιου του μιλιταριστικού συστήματος το οποίο έχει βρεί συν τοις άλλοις τρόπους καταστολής της(ποινικοποιεί τους αγώνες των μαθητών,τους βάζει απουσίες κατα η διάρκεια των καταλήψεων, τους στερεί ,ως εκδίκηση, τις εκδρομές)τι άλλο απομένει?Αυτό που λές και εσύ άλλοι τρόποι, τους οποίους πιθανώς γονείς και καθηγητές δεν γνωρίζουν...κατι δημιουργικο...Εσυ τι προτείνεις?

Υ.Γ. Μην το λες!έχει μια άποψη ο τρόπος γραφής σου...μπορεί να είναι ανορθόγραφος αλλά όχι απαραίτητα ανορθόδοξος!!!

michelangelo said... 7.11.07

Αγαπητή mindhuntress,
Μόλις σήμερα αποφασίστηκε η έναρξη κατάληψης του 2ου Λυκείου Ναουσάς, έπειτα από πολλές διαφωνίες και εντάσεις.. Όλα όσα είπες είναι ασφαλώς σωστά αλλά θέλω να προσθέσω κάτι που σήμερα με εξέπληξε.. Είναι φανερό ότι ιδεολογικά η κοινωνία μας εγκρίνει την επανάσταση ως τρόπο διεκδίκησης δικαιωμάτων (αυτό φαίνεται ακόμη και στα βιβλία του σχολέιου) με έναν προπαγανδιστικό θα έλεγα τρόπο! Παρόλα αυτά, συνειδητοποίησα ότι ελάχιστα άτομα κατανοούν την έννοιά της. Άκουσα άτομα να υποστηρίζουν την κατάληψη λέγοντας ότι το κάνουν μόνο για να ακολουθίσουν τη μάζα.. Κατάλαβα ότι αυτά τα άτομα δεν μπορούν να σκεφτούν! Δε σου κρύβω ότι έπεσα απ'τα σύννεφα βλέποντας την παθητική τους στάση. Δεν είμαι υπέρ ή κατά ενός μέτρου όπως η κατάληψη, είμαι όμως κάτα της απάθειας που διέκρινε αυτά τα άτομα σε ένα ζήτημα που τους αφορούσε τόσο άμεσα.. Αυτό ήταν που με έβαλε σε σκέψεις... Σκέφτηκα ότι ίσως τελικά το σχολείο να μην είναι ικανό να αναπτύξει την κρίση των μαθητών και να είναι όντως απαραίτητο να ληφθούν τέτοια ακραία μέτρα όπως η κατάληψη για να αλλάξει αυτό.
Νομίζω πως η δική σας σίγουρα πιο οργανωμένη κατάληψη θα έχει καλύτερα αποτελέσματα. Λειτουργείτε πιο ομαδικά και δέχεστε την απόφαση της πλειοψηφίας(σε αντίθεση με εμάς). Εύχομαι να πετύχετε κάτι(για εμάς αμφιβάλω)..

lost in space said... 7.11.07

Καλώς ή κακώς έγινε και τώρα είναι στο χέρι σας να αποδείξετε ότι θέλετε κάτι παραπάνω απ'το να χάσετε μάθημα. Μην τους επιτρέψετε να πουν 'πόσο δίκαιο είχαμε,τελικά είναι ανώριμα παιδάκια παρασυρόμενα από τη γενική μόδα της κατάληψης'. Απ'το κείμενό σου φαίνεται ακριβώς το αντίθετο. Σίγουρα μια κατάληψη είναι το τελευταίο μέσο, αλλά απ'τη στιγμή που το αποφασίσατε (δημοκρατικά μάλιστα, όπως λες) μην αφήσετε αυτές τις 4-5 μέρες να πάνε χαμένες. Η κατάληψη είναι μια εμπειρία ζωής και πρέπει να αξιοποιήσετε δημιουργικά το χρόνο σας. Οργανώστε αντιμαθήματα καλώντας καθηγητές και συζητώντας μαζί τους, χωρίς να σας περιορίζουν η ύλη, οι πανελλαδικές... Οργανώστε συναυλίες, συζητήστε μεταξύ σας, γνωριστείτε πραγματικά. Έχοντας ζήσει τόσους μήνες σε πανεπιστημιακή κατάληψη σας το ξαναλέω, είναι μια φανταστική εμπειρία. Είναι στο χέρι σας να το κάνετε αυτό... Όλοι χρειάζονται κάποιον 'ηγέτη', για να κινητοποιηθούν, για να τους καθοδηγεί. Εσύ που τα αντιλαμβάνεσαι όλα αυτά (και πολλά άλλα) και δείχνεις ότι είσαι πολύ μπροστά, γιατί δεν αναλαμβάνεις αυτό τον ρόλο; Σίγουρα θα σ'ακολουθήσουν πολλοί...

keep trying said... 7.11.07

dear mindhuntress,
τελικά δεν είμαι τόσο άσχετη, όπως λες... Συμφωνώ απόλυτα με την άποψή σου σχετικά με το εκπαιδευτικό σύστημα (προώθηση μιλιταριστικών θεσμών, εγκλωβισμός μαθητών, αποθάρρυνση ανάπτυξης της δημιουργικότητάς τους...) τα βιώνω άλλωστε καθημερινά... Το θέμα όμως για μένα είναι άλλο... Απ'τη στιγμή που διαλέξαμε αυτό τον τρόπο αντίδρασης,δεν θέλω τώρα να αναλύσσω αν τον θεωρώ σωστό ή λάθος, πρέπει τουλάχιστον να γίνει σωστά. Είναι το λιγότερο ντροπή για μια μαθητική κοινότητα να αποφασίζει να κάνει κατάληψη και να βρίσκονται στο χώρο 10-20 άτομα από τα 200 που ψήφισαν υπερ. Σίγουρα η ενημέρωση από την πλευρά μας δεν ήταν και η καλύτερη, δεν τονίσαμε δηλαδή ότι μια κατάληψη είναι πετυχημένη μόνο όταν υπάρχει συμμετοχή των μαθητών, αλλά αυτό δεν δικαιολογεί τη στάση των συμμαθητών μας. Αποδεικνύουν δηλαδή ότι συμφώνησαν με την ιδέα της κατάληψης μόνο για να χάσουν μάθημα. Αποδεικνύουν στην ουσία την αδιαφορία τους για τα προβλήματα του εκπαιδευτικού συστήματος, κάτι εντελώς παράλογο. Αφού αυτοί θα έπρεπε να είναι οι άμεσα ενδιαφερόμενοι. Πραγματικά απογοητεύτηκα σήμερα... Από την άλλη όμως υπάρχει ακόμη χρόνος να προσπαθήσουμε να κάνουμε κάτι από αυτά που φαναζόμασταν, κάτι δημιουργικό δηλαδή... Ίσως τώρα και με τη βοήθεια του 2ου να καταφέρουμε κάτι. Αξίζει μια προσπάθεια τουλάχιστον...

ai8erovamon said... 9.11.07

lost in space:
Πράγματι η κατάληψη μου έμαθε ΠΑΡΑ πολλά πράγματα, δε 8α τη χαρακρήριζα όμως εμπειρία ζωής...
keep trying:
άξιζε η προσπάθεια

Post a Comment

Type your comment

a destriped pinboard

 
May 2011 | some rights reserved